Cože? Vy skládáte k obrazu básně?

Je mi úplně jasné, že malíři jsou od malování a ne od vysvětlování, co je na obraze nebo co tím chtěli vlastně říct. Jenomže… když diváci to mají tak rádi…

Některým malířům nevadí popsat svůj obraz, někteří napíšou i příběh, jak obraz vznikal a co se k němu váže. A pak jsou zase jiní, kteří dlouho přemýšlejí i nad názvem obrazu. Chápu obě strany.

Co když jsou příležitosti, kdy se to hodí?

Někdy si návštěvníci výstavy rádi přečtou, co malíře inspirovalo, co je k tvorbě vedlo. Většinou se tak děje u výstav, které jsou spíše projektové, tematické. A obrazy jsou u nich doplněny o příběhovou linku. V galerii jsme toto měli například u výstavy Domácí úkoly – Pocta Bohumilu Hrabalovi. Na popisce u každého obrazu byly – kromě klasicky jména autora, názvu díla a techniky – také příběhy a legendy, které s tématem obrazu souvisely – ať už to byla vzpomínka na Bohumila Hrabala nebo úryvek z jeho díla. Někdy tam byly i vtípky, které autory k Bohumilu Hrabalovi napadaly nebo i situace, které někteří s BH dokonce zažili. (Někdy mi přišlo vtipné, když se vícekrát shodovaly příběhy – „jó, to když jsem byl s Hrabalem na pivu“ :-))

Umělcova lyrika

Pak jsou takoví umělci, kteří propojují několik umění najednou. Například František Hodonský, profesor umění, který učil malbu mj. na Akademii výtvarných umění v Praze. Pro svá abstraktní díla nachází inspiraci mnohdy na koncertu vážné hudby, kam si bere malý skicář a tužku, a při poslechu v Rudolfinu si kreslí své vjemy na papír. (Mimochodem jednou se mu stalo, že jej divák sedící vedle něj upozornil, že šustot tužkou po papíře není během poslechu vážné hudby úplně komfortní…)

Tyto kreslené poznámky a črty jsou pak předlohou pro dřevořezy, které nesou názvy skladatele a jeho hudby, tak například vznikly grafiky Haydn – Bouře a vzdor, A. Vivaldi – Léto a mnohých dalších.

A právě František Hodonský propojil své dílo také s textem, píše k nim básně (vyjde mu také brzy kniha veršů doplněná jeho obrazy a grafikami), jde tedy o dílo, které propojuje hudbu, výtvarné umění i literaturu.

Tak třeba tyto lyrické verše:

Malování smaragdové skořepiny

Pod bílou tíhou zůstala žlutá

v sítích šrafovaných keřů rozmetaná.

Pak tmavé skvrny připomněly bláto

a všechno překryl lijavec

namíchaný z modré a sieny pálené,

rozšlapané po návrších,

kde vzniká smaragdová skořepina.

Dřevořez Františka Hodonského

Nemusíte zrovna psát verše a samozřejmě nemusíte ani psát ke svým dílům více slov než je název obrazu, ale třeba se tento článek pro vás stane inspirací, že lze propojit více uměleckých oborů a umožnit divákovi (i vám) ještě větší zážitek.

Mou radostí je kromě práce v galerii také podpora umělců v jejich tvorbě, sebevědomí, radosti a odvaze. Proto pomáhám umělcům najít cestu, jak prodávat své umění, jak si uspořádat výstavu, jak si nastavit potřebnou administrativu pro umělecké podnikání, jak být vidět na sítích - to vše a mnoho dalšího je shrnuto v programu Jak úspěšně prodávat své umění - podívejte se na něj zde >> . Dále jsem napsala praktický Manuál pro přípravu výstavy - podívejte se zde >> Zabývám se také tvorbou publikací o výtvarných dílech a o práci umělců, a proto pomáhám vytvářet profesionální tištěné materiály od brožur po monografie. Jak si takovou brožuru můžete vytvořit i Vy jednoduše doma, si můžete přečíst v mém eBooku "Vytvořte si vlastní portfolio" zde >> . Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.