Rozhovor o rámování aneb „rámovali jsme i psí chlup“

Máme u nás v galerii rámaře, kterého považuji za jednoho z nejlepších a z nejochotnějších. Takhle ho prostě vnímám. Jan Čvančara, který působí na třech místech v Praze – v Čakovicích, ve Vysočanech a ve Veletržní ulici, nyní v tomto rozhovoru shrnuje, co všechno obnáší jeho práce a proč je důležité mít na vašem obrazu dobrý rám. A proč je dobré mít kvalitní rám také na obrazech, které zdobí Vaše zdi.

Existují nějaká obecná kritéria, podle kterých vybírat rám k obrazu?

Rám nebo pasparta se vybírá podle samotného díla. Kritériem je v první řadě technika – olejomalba, grafika nebo třeba fotografie. Dále je důležité, v jakém období dílo vzniklo, například krajina či zátiší z 19. století bude mít jiný rám než stejné téma ze současnosti.
Velkou chybou je vybírat rámování s ohledem na interiér. Obraz je potřeba vnímat jako samostatný objekt a rámování tedy musí hlavně slušet obrazu a nikoli interiéru.
Pokud tedy budete rámovat portrét z 18. nebo 19. století, nemůžete použít
moderní rám v pastelových barvách, protože v té barvě máte koberec či sedací soupravu. Nemusíte mít obavy, pokud je obraz správně a citlivě zarámovaný, stane se přirozenou součástí jakéhokoli interiéru.


Když si nejsme jisti, jestli vybereme k danému obrazu skutečně vhodný rám, na koho se obrátit?

Nejlepším řešením je samozřejmě navštívit rámařství, kde pracují lidé, 
kteří mají bohaté zkušenosti a umí poradit s výběrem rámu, respektive celé adjustace.
Poradí Vám také s výběrem skla, podkladu, popřípadě dalších doplňků jako jsou paspartové nebo rámové vložky a s ostatními možnosti vhodného zarámování.



Pokud chceme obraz maximálně chránit, jaká vybírat skla do výplně?

V dnešní době existuje celá řada materiálů, které se pečlivě starají o ochranu děl. Jednak samozřejmě skla s UV filtrem a malou odrazivostí světla, ale také pasparty a podkladové desky s neutrálním PH. Tyto materiály se označují jako „muzeální kvalita“. Dílo zarámované do těchto materiálů je pak dobře chráněno proti slunečnímu záření a ostatním škodlivým vlivům. Na ochranu takového rámování se můžete spolehnout po mnoho desítek let, zabráníte tak postupné degradaci díla – blednutí kresby/fotografie, zaprášení, žloutnutí papíru a další.


Když začne starý rám zlobit, je možné ho doma nějak opravit, nebo je lepší vyhledat odborníka?

Na tuto otázku je odpověď složitá. Jde o to, že v průběhu let se mnohokrát změnila technologie výroby rámů. Nedá se tedy dát jednoduchý návod na jejich opravu. 

K opravě dvou zdánlivě stejných rámů je nutné použít pokaždé jinou metodu opravy. Vždy je lepší se minimálně poradit s odborníkem, protože špatně zvolený postup může vést i k nenávratnému poškození, a to je například u dobového nebo autorského rámu velká škoda.


Jaká je ta nejlevnější forma rámování?

Nejlevnější formou rámování je tzv. klip rám. Bohužel v případě klip rámu jste většinou omezeni jejich danými rozměry, není tedy na míru. Samozřejmě v rámařství Vám ho mohou vyhotovit na míru, ale jako klasické rámování není dostupný ihned, je jen na objednávku.



Je potřeba před zarámováním obraz nějak vyčistit a jak to udělat, abychom mu neuškodili?

Pokud máte pocit, že Váš obraz potřebuje vyčistit nebo je jinak poškozen, je velmi důležité a nejrozumnější ho svěřit do rukou odborníka – akademického restaurátora. Vyčištění obrazu je velmi riskantní, pokud s tím člověk nemá zkušenosti. Každá technika malby je velmi specifická a je proto nanejvýš důležité vědět, jak postupovat. Setkal jsem se za svou dlouholetou praxi s mnoha někdy i nenávratně poškozenými obrazy, kdy jejich majitelé podlehli „babským“ radám např. čištění cibulí, různými oleji, slivovicí, chlebem, ale i čistá voda může obraz fatálně zničit. 

Restaurátor Vám poradí, zda Váš obraz opravdu nějaký zásah potřebuje, někdy je totiž lépe a i žádoucí ponechat na díle „zub času“ a pokud je tedy restaurování třeba, může Vám poradit, jak na to, nebo nejlépe ho sám i provede. Cena restaurování nemusí být vždy závratně vysoká a jistě se vyplatí do ní investovat, a to dřív než takovým neodborným zásahem obraz poškodíte. 

Z jakého dřeva budeme v rámařství vybírat?

Pro výrobu rámů se nejčastěji používá dřevo borové případně smrkové. Dalším hojně používaným je exotické dřevo s názvem ayous (africká vrba). To je běžnější u rámů z Itálie nebo Španělska.
V dnešní době se dají také koupit rámy plastové, které mají nejlepší využití ve vlhkém prostření jakým jsou bazény nebo koupelny. V neposlední řadě se vyrábějí také rámy z hliníku.


Dá se zarámovat obraz také doma?

Ano, je možné si objednat pouze komponenty a celou adjustaci si pak provést doma sám. Můžete si také koupit již zmíněný klip rám a nebo hotový rám se sklem a podkladem, zde ale narážíme opět na problém s rozměrem na míru.


Jak je nejlepší věšet těžší obrazy, aby zaručeně držely?

Pokud je zarámovaný obraz těžký, je již z výroby vybaven dostatečně pevnými závěsy. Většinou se takový obraz věší na dva závěsy a do zdiva je potřeba použít kvalitní a adekvátní hmoždinku a skobu. 


Občas se stane, že se starý rám začne různě kroutit, dá se nějak znovu rám vypnout a narovnat?

Tato otázka směřuje spíše na olejomalbu na plátně, ta zpravidla bývá napnutá na napínacím rámu (blind rám, slepý rám). 
Ten se někdy může začít kroutit a to způsobuje zvlnění plátna, nebo jeho prověšení. Není nic jednoduššího, než-li si nechat v rámařství plátno přepnout na nový napínací rám. Současné napínací rámy mají navíc možnost, pomocí klínků umístěných v rozích, plátno jemně dopínat. Pokud se tedy obraz na napínacím rámu časem opět povolí a zvlní, je možné těmito klínky situaci napravit.


Doporučoval byste na menší obrazy robustní rám, nebo raději drobnější?

Pokud se podíváte do expozic galerií a na výstavách na malé obrazy, kresby, fotografie, jsou vždy buď v robustních rámech nebo, a to zvláště kresby a grafiky, jsou v rozměrných paspartách tak, aby se umocnila jejich síla a byly na zdi tak nějak pevnější. Dá se říct, že 10 cm silný rám, který použijete k zarámování obrazu metrového, můžete použít i zarámování obrázku 5 x 5 cm. 

Takto nechával svá díla rámovat třeba oblíbený český krajinář Antonín Chittussi, který maloval v plenéru mnoho drobných krajinek.


Když máme v místnosti větší množství obrazů, je vhodné nějakým způsobem ladit jejich rámování a podle jakého klíče?

Dalo by se to rozdělit na dvě skupiny. Pokud máte například sérii litografií, fotografií od jednoho autora, je pěkné je rámovat stejně, nebo jen do stejného typu rámové lišty, ale v různých barevných odstínech. Pokud je ale ve Vaší kolekci každý kousek solitérem, pak se vracíme ke stylu rámování, o kterém jsme hovořili v první otázce. Vůbec bych se nebál vedle sebe pověsit barokní zátiší v dobovém řezaném rámu, grafiku Františka Tichého v pěkně profilované grafické liště a minimalistické dílo současného autora v absolutně jednoduchém rámařském pojetí.

Nikdy si totiž nepořídíte všechny obrazy naráz, a tak rámujte tak, jak přibývají.


Co je hitem poslední doby v rámování?

V oblibě velice stoupla rodinná fotografie, v poslední době zvláště fotografie tištěná na plátno. Stejně tak rámování plakátů, které už se dávno nelepí na zeď páskou či nešpendlí, ale velice jim sluší třeba kovové industriální rámy.

Milé je i vidět mezi zakázkami, že si lidé nechávají rámovat svá amatérská díla a nejen díla renomovaných malířů. 

Velkým hitem je vlastně rámování čehokoli od dětských botiček, gramofonových desek, sbírky mincí, sportovních dresů až třeba po psí chlup. Ano, i takové kuriozity se nám v ateliéru objevují. A dá se říct, že vlastně zatím není nic, co bychom nezvládli zarámovat. 

V loňském roce jsme také rámovali kousky hokejek s podpisy hráčů a fotografií celého hokejového týmu.

V neposlední řadě bych zmínil příjemnou novinku mezi sběrateli umění a to, že si nechají celou svoji sbírku posoudit z pohledu nás rámařů. Obrazy prohlédneme a doporučíme, zda nechat stávající stav, nebo třeba jen výměnu pasparty, podkladu nebo skla za „muzeální kvalitu“, u nevhodného a nelichotivého rámování navrhneme jinou variantu. Vlastně jde o takovou revizi sbírky. Ohleduplný rámař Vás nikdy nebude nutit do investic, které sami nechcete, ale žádný obraz by neměl zůstat „nahý“, zároveň každý by měl těšit Vaše oko, a samozřejmě také dbáme na jeho zachování v dobrém stavu po co nejdelší dobu.

A pokud chcete navštívit toto rámařství – můžete se podívat na jejich stránky, kde je najdete.

Mou radostí je kromě práce v galerii také podpora umělců v jejich tvorbě, sebevědomí, radosti a odvaze. Proto pomáhám s možnostmi výstav, jak si výstavu zařídit, jak díla instalovat a všechny potřebné náležitosti okolo. Napsala jsem k tomu praktický Manuál pro přípravu výstavy - podívejte se zde >> Zabývám se také tvorbou publikací o výtvarných dílech a o práci umělců, a proto pomáhám vytvářet profesionální tištěné materiály od brožur po monografie. Jak si takovou brožuru můžete vytvořit i Vy jednoduše doma, si můžete přečíst v mém eBooku "Vytvořte si vlastní portfolio" zde >> . Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.