Ráda bych v tomto článku vyzdvihla hodnotu vašich uměleckých děl, ocenění vaší práce a tvorby. Chci vám velmi doporučit, abyste drželi pevnou cenovou úroveň, a ohodnotili tak své dílo. Vždy si nejprve stanovit prodejní cenu a tu dodržovat všude, kde své dílo prodáváte. Tedy jak v galerii, tak v ateliéru. Pracujte s nastavenou úrovní vašich cen na každém místě, v každém okamžiku.
Ano, vím, že velmi často přijdou zákazníci, kteří zkouší, na jakou cenu půjdete, kam až můžete slevit, znám to velmi dobře, když v galerii vaše díla prodáváme.
Například zrovna před pár dny si chtěl zákazník v galerii koupit krásný obraz Richarda Augustina a ptal se, jakou nejlepší cenu mu můžu dát.
Reagovala jsem, že toto je ta nejlepší cena pro něj a že je to také výborná cena za dané dílo. Protože pokud bych se zachovala jinak, snížila bych hodnotu obrazu jak zákazníkovi, tak bych snižovala i cenu autora.
Já osobně vidím hodnotu obrazu od tohoto malíře ještě o několik tisíc dražší, a to jsem také zákazníkovi řekla.
Vidím jeho hodnotu a nechci ji snižovat. A nyní je na klientovi, jestli si ho koupí, nebo ne. Byl to pro mě silný zážitek, protože jsem jasně cítila, jak je důležité si hodnoty uměleckého díla vážit. A tím i člověka, který ji vytváří.
Vidím hodnotu v dílech malířů, vidím jejich úsilí a vím, že předávají sami sebe.
Svým dílem předáváte lidem hodnotu ze sebe, dáváte jim svoji práci, svůj čas. Proto držte si svoji cenu a nechoďte s cenou dolů.
Ctěte své prodejní ceny, a to zejména když prodáváte z ateliéru. Kdybyste se zachovali jinak, snižujete cenu vašeho díla na trhu. Opravdu to berte tak, že je stanovena pevná hodnota díla. Svého díla si tak vážíte.
Sběratelé a vaši klienti jsou rádi, když vidí, že hodnota díla roste a opakem byste se o to ubírali a začínali zase nanovo nebo stagnovali na nízkých cenách. Vy klientovi svým dílem předáváte velkou hodnotu, strávili jste na tom čas, a to by měl samozřejmě ocenit. Stejně jako vy oceňujete svými platbami profesi jiných lidí.
Mnohdy se setkávám s tím, že si klienti vůbec nedovedou představit, kolik úsilí a času stojí za jedním obrazem. A to nemusí být velký obraz, zákazníci často netuší, jak obrovská práce je za ilustrací a kresbou. Práce ilustrátorů je velmi náročná, a to jak časově, tak precizností provedení. Neuvědomují si, kolik hodin, dnů, týdnů a někdy i měsíců na tom umělec pracuje. Kolik za tím stojí času.
Sběratelé a vaši klienti jsou rádi, když vidí, že hodnota díla roste.
Velmi často dávám zákazníkům do souvislostí realitu – když se například zmíní, že obraz je moc drahý – naznačím jim, jak dlouho na tom umělec pracoval a přepočítám do hodinové mzdy. V tu chvíli jim mnohdy dochází, že by za takový plat ani nemohli vyjít. Že jejich plat nevystihuje časovou délku, za kterou umělec pracuje. Snažím se tímto dělat osvětu a pomoc pro umělce u klientů a zákazníků.
Chci vás podpořit, že je potřeba se umět ohodnotit, držet si stejnou cenu a nedávat velké slevy.
Důležité tedy je – stanovte si fixní prodejní cenu daného díla a tuto cenu uvádějte ve všech prostorech, ve kterých svá díla nabízíte. Ochráníte tím jak sebe, tak i galeristy, kteří se o vás starají.
Podívejte se také na článek, v jakém okamžiku je dobré si své prodejní ceny zvyšovat.