Některým malířům nevadí popsat svůj obraz, někteří napíšou i příběh, jak obraz vznikal a co se k němu váže. A pak jsou zase jiní, kteří dlouho přemýšlejí i nad názvem obrazu. Chápu obě strany.
Někdy si návštěvníci výstavy rádi přečtou, co malíře inspirovalo, co je k tvorbě vedlo. Většinou se tak děje u výstav, které jsou spíše projektové, tematické. A obrazy jsou u nich doplněny o příběhovou linku. V galerii jsme toto měli například u výstavy Domácí úkoly – Pocta Bohumilu Hrabalovi. Na popisce u každého obrazu byly – kromě klasicky jména autora, názvu díla a techniky – také příběhy a legendy, které s tématem obrazu souvisely – ať už to byla vzpomínka na Bohumila Hrabala nebo úryvek z jeho díla. Někdy tam byly i vtípky, které autory k Bohumilu Hrabalovi napadaly nebo i situace, které někteří s BH dokonce zažili. (Někdy mi přišlo vtipné, když se vícekrát shodovaly příběhy – „jó, to když jsem byl s Hrabalem na pivu“ :-))
Pak jsou takoví umělci, kteří propojují několik umění najednou. Například František Hodonský, profesor umění, který učil malbu mj. na Akademii výtvarných umění v Praze. Pro svá abstraktní díla nachází inspiraci mnohdy na koncertu vážné hudby, kam si bere malý skicář a tužku, a při poslechu v Rudolfinu si kreslí své vjemy na papír. (Mimochodem jednou se mu stalo, že jej divák sedící vedle něj upozornil, že šustot tužkou po papíře není během poslechu vážné hudby úplně komfortní…)
Tyto kreslené poznámky a črty jsou pak předlohou pro dřevořezy, které nesou názvy skladatele a jeho hudby, tak například vznikly grafiky Haydn – Bouře a vzdor, A. Vivaldi – Léto a mnohých dalších.
A právě František Hodonský propojil své dílo také s textem, píše k nim básně (vyjde mu také brzy kniha veršů doplněná jeho obrazy a grafikami), jde tedy o dílo, které propojuje hudbu, výtvarné umění i literaturu.
Tak třeba tyto lyrické verše:
Malování smaragdové skořepiny
Pod bílou tíhou zůstala žlutá
v sítích šrafovaných keřů rozmetaná.
Pak tmavé skvrny připomněly bláto
a všechno překryl lijavec
namíchaný z modré a sieny pálené,
rozšlapané po návrších,
kde vzniká smaragdová skořepina.