Možná zrovna máte pocit, že se vám nedaří, že prodeje stagnují, nebo dokonce že se vám ještě nepodařilo nic prodat, že zájem publika opadl nebo se z tvorby vytrácí radost. Mám za to, že v tomto bodě se někdy (i opakovaně) ocitl každý umělec, a to ať už zájmový, nebo profesionální. Každý tvůrčí proces má své fáze, včetně chvílí nejistoty a hledání. Právě tehdy se dají udělat malé, podpůrné kroky, které vám pomohou.
V tomto článku naznačím, jaké konkrétní kroky to mohou být, jak znovu nastartovat svoji motivaci a mít radost z prodeje svých děl.
Nepodceňujte hodnotu svého díla
Není to sice jednoduché, ale naceňte správně hodnotu svého díla (pokud byste s tím chtěli pomoci, věnuji se tomu také v konzultacích, které pro vás na míru dělám). Nedávejte příliš nízké ceny, nepodceňujte se, zákazníka by to mohlo odradit. Započítejte materiál, čas, energii, zkušenosti. To vše se musí do ceny promítnout.
Definujte si své publikum
Každé dílo si hledá svého diváka, zamyslete se nad tím, na koho chcete cílit, pro koho tvoříte. Nelze se zalíbit všem, jde o to definovat si cílovou skupinu, kterou budete oslovovat a přibližovat jí své dílo. Vaše tvorba může oslovit například zájemce o moderní design, popart, koláže, nebo také lidi, kteří v umění hledají duchovní rozměr, spiritualitu apod. Směřujte poté reklamu na svých sítích na tuto skupinu diváků. Reklamu vybírejte podle svých nejúspěšnějších příspěvků.
Příběh, který dílo přiblíží
Mluvte o své tvorbě, prodáváte příběh, zážitek. Obraz nemusí působit jen vizuálně, pokud k němu přidáte příběh, někdy stačí i výstižný název, a tím více dílo může zapůsobit na případného zájemce. A vy budete originálnější.
Připojte několik slov o tom, co vás k tvorbě vedlo, co jste při tvorbě prožívali, jaký jste dali dílu záměr, naznačte, co obraz symbolizuje a jaký pocit může divákovi přinést. Vnitřní svět a proces tvorby je vždycky zajímavý. Obraz bude zážitkem na stěně nového majitele. Proto je potřeba o svém díle mluvit.
Vizualizace v prostoru
Vaše dílo je víc než „dekorace“. Je to energie, kterou přinášíte do prostoru. Svým dílem měníte daný prostor, bude v něm vaše energie.
Zkuste svým divákům ukázat, jak vaše díla působí v interiéru – jak mění atmosféru, jak inspirují, jakou náladu přinese.
Používejte aplikace, díky kterým představíte fotografie obrazů v reálném prostředí – v pracovně, kavárně, ložnici – pomáhají lidem představit si, že by váš obraz mohl být i u nich doma. (Aplikace jako například www.canvy.com)
Zjednodušte zákazníkům cestu k nákupu
Informujte na svých stránkách nebo sítích, jakým způsobem je možné si vaše dílo koupit, jaká je možnost rámování, dopravy, i jednoduchý způsob objednání.
Originalita
Zákazníci chtějí kupovat dílo, které je originální nebo v limitované edici, proto pokud děláte digitální umění či grafiky, dejte najevo, kolik kusů dané dílo má.
Budujte komunitu, ne jen seznam kontaktů
Když si někdo koupí tvé dílo, zůstaňte s ním zůstat v kontaktu. Sdílejte s ním novinky, pozvánky na výstavy, ukázky z procesu tvorby. Lidé rádi cítí, že patří k něčemu, co se proměňuje a žije. Kontaktem se zákazníky nebo zájemci vzniká důvěra a bližší (obchodní) vztah.
Pracujte na svých sítích
Online svět dnes nabízí prostor, kde můžete být sami sebou a prezentovat se podle svého.
Instagram, Facebook, Patreon, Pinterest… krátká videa z procesu tvorby – to všechno může být přirozenou součástí vašeho uměleckého života, klidně to pojměte jako sdílení radosti. Bude to na vašich příspěvcích znát.
Profiprezentace
Udělejte si svou brožuru, leták, skládačku, vizitky, nechte si vše vytisknout. Můžete se zde inspirovat a naučit, jak si takový materiál sami vytvořit.
Umění, které se prodává
Vaše tvorba má smysl, i když zrovna není vidět okamžitý výsledek. Někdy stačí jen drobný posun: jinak pojmenovat příběh, ukázat proces, nebo nabídnout obraz jiným lidem, než doposud.
V programu Jak úspěšně prodávat své umění pomáhám umělcům najít cestu, jak se prosadit, jak komunikovat se zákazníky, pracovat na sítích, dělat účetnictví a administrativu, aby vše šlo přístupnou cestou i pro ty, kteří (prozatím) nejsou profesionálními umělci.