Vytvořit jej můžete jednoduše na počítači a pak vytisknout na normální, ruční nebo také umělecký papír s vyšší gramáží. Nejdůležitější je samozřejmě fotografie díla, název a jméno autora. Takže list bude nazvaný Certifikát pravosti, pod ním bude fotografie a dále pokračujte jménem autora, názvem díla, rokem vzniku, technikou, rozměrem. Na závěr přidejte svůj podpis a datum. Někdy se také přidává informace, v jakém ateliéru dílo vzniklo (místo) a kdy byl obraz přesně dokončen. Ale nepovažuji to úplně za nutné.
Jak bude certifikát velký, záleží jen na vás. Někteří autoři tisknou tento dokument na klasický rozměr A4, někdo tiskne malý cca A6 a ten pak přilepí na druhou stranu obrazu a tím mu přidají ještě další stupínek jedinečnosti.
Potvrzení pravosti se vystavují převážně na malby na plátněa obecně na obrazy, nevystavují se na grafiky. Není to samozřejmě dogma, jen běžná praxe, pro co je vhodné takové dokumenty vytvořit.
U obrazu, který je v hlavičce tohoto článku, by popis klasického potvrzení o pravosti vypadal takto:
Autor: Barbora Olmrová
Název díla: Babinec v ulici, 2013
Technika: akryl na plátně
Rozměr: 120 x 120 cm
(a dále následuje podpis autorky a datum vytvoření dokumentu)
Myslím, že to, co vám nyní napíšu, se naštěstí nemůže stát vám… Nedávno jsem vystavovala certifikát pravosti na dílo Josefa Velčovského a zřejmě jsem byla tak ponořena do díla samotného, že jsem jako techniku, která následovala hned po názvu díla Antická nudistická pláž, uvedla olej na pláži.Certifikát byl předaný zákazníkovi společně s obrazem a nevšimla jsem si toho ani já, ani klient. Zjistila jsem to až po několika dnech, jenomže kde je zákazníkovi konec? 🙂
Takže moje rada na závěr, která je samozřejmě zcela logická: čtěte certifikáty po sobě vícekrát, ať se vám nestane to, co mně a není pak certifikát s olejem na pláži. 🙂
Zdravím Oli,
🙂 i mistr tesař se někdy utne a o tom to někdy je. Jsme jenom lidé a máme právo dělat chyby. To jen drobná poznámka k tomu, co se přihodilo:-)
Moc děkuji za cenné informace, ráda sleduji Vaši aktivitu jak na IG, tak na FB. Přemýšlím také o tom, že se vrátím k malbě.
Mám ještě dotaz, když přemalovávám třeba krajinu z již namalovaného kalendáře nějakým jiným autorem, mohu se považovat za autorku díla?
Děkuji za odpověď a přeji spoustu úspěchů. S pozdravem, Anna K.
Aničko, moc Vám děkuji za tak milou reakci! 😀 A moc děkuji, že sledujete i můj profil na fcb a instagramu.
Co se týká Vaší otázky – není bohužel možné se považovat za autora díla. Jsou ale obrazy, které mají dílo jiného autora ve svém díle obsažené, ale použili ho tak, že z něj udělali dílo jiné. Tedy udělali jakousi parafrázi na dané dílo. (Například když Jiří Kolář dělal koláže z fotografií děl jiných autorů nebo když Antonín Sládek na svém obraze V Louvru namaloval obraz, na kterém je Mona Lisa, ale kolem něj jsou návštěvníci Louvru. V takovém případě lze obrazy jiných autorů použít. 🙂 Mějte se krásně a držím palce ve Vaší tvorbě! 🙂
Děkuji za přínosný článek!
Děkuji! Vaše reakce mě moc těší! 😀
Zdravím Oli, super přínosné články pro mě 🙂 a Manuál výstavy to je produkt také pro mě, chystám se na něj, jedna věc která mi vrtá hlavou, pokud prodávám obraz je potřeba k certifikátu mít ještě vypracovanou smlouvu od právníka, vůbec nevím jestli je to tak správně, abych zároveň chránila dílo před zneužitím. Nebo je tu na toto téma članek, zatím jsem všechny nepročetla. 🙂 Moc děkuji za názor.
Dobrý den, Martino, moc děkuji za Vaše krásná slova! 🙂 Opravdu mě to potěšilo, jsem ráda, že můžu takto pomoct. 🙂 K certifikátu určitě nemusíte mít vypracovanou smlouvu od právníka, váš podpis na obraze a na certifikátu plně stačí. Přeji mnoho úspěchů a prodaných obrazů. 🙂
Dobrý den, měla bych dotaz. Pokud kreslím realistiku z fotografií, které jsou vytvořené jinou osobou (někdy překreslím zcela totožně někdy přidám své doplňky), mohu dané kresby považovat za autorská díla? Děkuji za zpětnou vazbu i velice užitečný článek <3
Dobrý den, pokud to namalujete „po svém“, tak se to stává autorským dílem. 🙂