Kdy zvyšovat ceny svých obrazů, svého díla?

V nedávné době jsme se zamýšleli, kdy je ten pravý čas, aby si autor řekl za svá díla vyšší cenu, kdy může navýšit nominální hodnotu svého obrazu.

Začnu tento článek pohledem klienta, návštěvníka galerie/ateliéru. Mnozí klienti přijdou do galerie a říkají – já umění nerozumím, ale kupuji si to, co se mi líbí. Prostě řídím se podle „líbí – nelíbí“. Přesně to je i naše vize – radíme, aby klienti neinvestovali do umění, které se jim nelíbí. Jakkoliv zdánlivě výhodná investice, pokud není podložena vlastním zalíbením v dané dílo, příliš nefunguje. Je třeba vnímat hlavně sám sebe.

Husí kůže umělce

A pohled ze strany umělce – funguje, když maluje, co se mu nejvíce líbí, v čem cítí, že ztrácí pojem o čase, žije v daném obraze. Nedávno k nám do galerie přišel muzikant Miroslav Paleček a mluvil o svém novém CD, kdy zhudebnil verše Jaroslava Seiferta. Ptali se ho, v jakém okamžiku cítí, že pracuje na tom správném motivu, hudebním díle. Říkal, že si je jistý právě ve chvíli, kdy mu naskočí husí kůže, když něco tvoří. A tím má jasno hned – tímto směrem je dobré pokračovat.

Kdy zvyšovat ceny za obraz?

Z praxe jsme vypozorovali, že poptávka a zájem o umělce (a s tím tedy spojená i navýšená hodnota díla) vzrůstá, když umělci vyjde katalog či monografie, kde jsou jeho stěžejní díla zaznamenána. Nejvíce samozřejmě když vyjde v kvalitní vydání s pevnou vazbou. Tyto publikace se předkládají klientům ke zhlédnutí, velmi vyzní, pokud obraz, který je právě v nabídce, je uveřejněný v takové publikaci. Dává tím dílu ještě větší hodnotu, platnost.

„Co je tištěno, to je dáno.“

Pokud nemáte svůj katalog, můžu zaručit, že i malá brožurka zvyšuje hodnotu jak vás, tak vašeho díla. (Vytvořit si ji můžete sami nebo její výrobu zadat.) Není to nákladné ani složité a pro výstavu (i sebemenší výstavu) udělá velkou službu, protože o vás klient bude vědět, seznámí se s vaší tvorbou a směřováním.

Vlastní publikační tvorba – uveřejnění v médiích/knihách

Samozřejmě každá vaše tvorba, která je publikována v tisku, v novinách, časopisech, nebo dokonce když ilustrujete knihu, si zaslouží zvýšení hodnoty vašeho díla, protože jste umělec, o kterého je zájem a vaše díla jsou potřebná pro publikace.

Výstavy

Velmi důležitými body, při kterých máte právo zvednout ceny za své dílo, jsou výstavy. Ať jsou to menší výstavy, které uskutečníte pro začátek v menších prostorách, knihovnách, prodejních galeriích, nebo pak v renomovaných výstavních sálech. Všechny si zaznamenejte do svého CV, který pak uvádíte buď na svých webových stránkách nebo v publikaci.

Samozřejmě platí, že čím významnější výstavní prostor, tím je možné více cenu zvednout.

Vím, že toto je příklad už na nejvyšší příčce, ale například Michael Rittstein po své výstavě k 70. narozeninám v Jízdárně Pražského hradu nejenže získal ještě více na hodnotě, ale na uměleckém trhu je v současné době vlastně nesehnatelný, jaký je o něj nyní zájem. A s ním také umělci, kteří vystudovali v jeho ateliéru, zaznamenali (alespoň podle mých informací) zvýšený zájem o svá díla.

Školy

A tím se dostávám k dalšímu bodu, kdy se zvyšuje hodnota uměleckého díla – a to umělecká škola. Pokud ji máte vystudovanou, rozhodně by neměla chybět v souhrnu o vašem uměleckém životě. A mělo by to být znát na cenách za vaše dílo. Stejně jako případná soukromá individuální studia (nebo kurzy) u některého ze zavedených malířů.

A na závěr shrnutí

Zvednout ceny si zasloužíte v okamžiku, kdy dostudujete uměleckou školu, dále když vám vyjde publikace nebo katalog, když publikujete v časopisech nebo jste ilustrovali knížku. Ceny zvedejte hned poté, co jste uspořádali vlastní výstavu nebo jste se výstavy více díly účastnili. Vaše dílo si to zaslouží.

Nenechte se odradit. Pokud se umí ocenit umělec, tak zákazník umí ocenit jeho dílo.

Velmi vás chci podpořit, abyste se nenechali odradit, ve finále je to taková hra – samozřejmě že to není příjemné, ale všichni s tím počítají, že takto trh funguje. Zákazník nechce sám od sebe navrhovat: „Ale ne, to je málo, dejte mi vyšší cenu.“

Ale zároveň ocení, že když má dílo svou hodnotu, váží si toho a psychologický efekt tam také hraje roli. Pokud se umí ocenit umělec, tak on ocení jeho dílo.

O HODNOTĚ VAŠEHO DÍLA

Mnoho klientů slyší na kouzelné slovo „sleva“. Ptají se – „A jakou nejlepší cenu byste nám mohli udělat?“ Na to odpovídám, že „toto je ta nejlepší cena pro něj, protože takovou hodnotu dílo má.“ Pokud by jej nechtěl, najde se jiný klient, který dílo ocení. Musí o tom být ale člověk přesvědčený, osobně nemám ráda prodejní taktiky.

A co se týká slev – je zajímavé, jaký je to „sport“, je totiž jedno, kolik dílo stojí, ale hlavní je ten zážitek sebemenší slevu obdržet – zřejmě to znamená „být výjimečným VIP zákazníkem, že jsem slevu dostal.“ Z tohoto pohledu bych to chápala. Také mám ráda, když se klient cítí tak, jako by žádný lepší nebyl. Jak jsem ale psala v článku „Stanovení prodejní ceny vašeho díla“, nejsem vůbec příznivce slev.

Pokud cena vašeho zákazníka odradí, pak se najde někdo jiný, je dobré nesnižovat své ceny, tím byste si svou hodnotu na trhu jen kazili. Ceny mají stoupat, aby klient měl dobrý pocit, že investoval do dobrého díla. Pokud nejste přesvědčeni, že dílo svou hodnotu má, neměli byste jej ani prodávat.

Více o stabilních prodejních cenách si přečtěte v tomto článku.

Mou radostí je tvorba publikací o výtvarných dílech a o práci umělců, a proto pomáhám vytvářet profesionální tištěné materiály od brožur po monografie. Jak si takovou brožuru můžete vytvořit i Vy jednoduše doma, si můžete přečíst v mém eBooku "Vytvořte si vlastní portfolio" zde >> . Moc ráda také podporuji umělce v jejich tvorbě, v radosti z jejich práce a v tom, aby jejich díla byla vidět. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.