O signování obrazu a také o Picassovi

Někdy se zdá, že na tom, jak se umělec na obraz podepíše, až tak moc nezáleží. Jenomže ono je to pro výsledné dílo stejně důležité jako dobrý rám nebo vhodný název.

A kolikrát je na obrazu znát, že podpis zasahuje do díla samotného nebo je moc velký a výrazný a vlastně mu nakonec tímto prokazuje medvědí službu.

Začnu nejdříve jednou příhodou, kterou jsem se dozvěděla, když jsem psala diplomovou práci o zajímavostech z výtvarného světa.

Jean Cocteau, francouzský básník a filmař, se přátelil s mnoha umělci, malíři a lidmi z kulturního života. (Byl to také dlouhodobý partner Jeana Maraise.) Jednou k němu přišel na návštěvu v té době již velmi slavný Pablo Picasso. Když vešel do vstupní haly, uviděl Picasso na stěně velký obraz, který se mu velmi líbil.

„Kdo namaloval tento obraz?“ zajímal se Picasso.

„To jsem byl já,“ odpověděl Cocteau a pokračoval: „vím, že nejsem žádný velký malíř, ale baví mě jen tak si čmárat a kreslit.“

„Není podepsaný,“ podotkl Picasso.

„Já vím, to není, nepřišlo mi úplně důležité, když jde o moje malůvky.“

„Mně to důležité přijde, tak mě napadá a navíc se mi ten obraz líbí. Tak já se na plátno podepíšu sám,“ řekl Picasso a před očima překvapeného Cocteaua signoval obraz svým originálním podpisem.

Bůh ví, kde je obrazu konec (určitě to vědí i odborníci na Cocteaua), ale zajímalo by mě, zda jeho současní majitelé znají pravdu, kdo ho ve skutečnosti maloval?

Je jasné, že hodnota obrazu musela vyrůst, protože se přinejmenším jedná o velkou zajímavost – tedy pokud se majitel/tvůrce k tomuto přiznal. 🙂

Na podpisu záleží

Chci zde poukázat na důležitost i takové maličkosti, jakou je podpis na díle. Několikrát jsem si říkala, jak krásný obraz je, ale podpis je příliš výrazný, moc zasahuje do díla a tím jej mění, nebo že se umělec podepsal příliš tlustým štětcem či pastelem.

Podpis Borise Jirků grafitovou tužkou

Jaký druh podpisu zvolit?

Určitě je to i otázka vkusu a možná i téma k diskuzi. Já sama hledám, jaký podpis by byl pro mě nejvhodnější, nejdříve jsem zkoušela pouze křestní jméno, pak zkratku Oli-Va, a nyní jsem zůstala u celého jména, které píšu drobným centrofixem nebo tužkou.

Obecně pro podpisy vidím jako nejvýhodnější, když jsou tenkým písmem na dolní straně obrazu v rohu.

Důležité je, aby podpis byl čitelný a jasně bylo znát, kdo je autorem. Proto doporučuji celé jméno, ať si vás vaši diváci zapamatují. Renomovaní malíři si samozřejmě už můžou dovolit originální zkratky. 🙂

PODPIS JE ZNÁMKA TOHO, ŽE JSTE S OBRAZEM SPOKOJENI A ŽE JE PRO VÁS HOTOVÝ.

Také na zadní straně obrazu (pokud používáte zkratku) můžete napsat celé jméno, kontakt na sebe, případně přilepit certifikát pravosti. Někteří umělci používají také otisk prstu, který může na zadní straně vypadat efektně.

Podpis ve zkratce Báry Olmrové

Přidejte rok vzniku

Je take dobré uvést na obraze dataci (já na to někdy zapomínám), tedy rok, kdy jste obraz namalovali. Podle datace lze pak sledovat, jak se vaše tvorba postupně vyvíjí. Jiří Mocek potom na zadní stranu plátna také pro zajímavost píše přesná data dnů, ve kterých obraz maloval. A Antonín Sládek na zadní stranu zase nechával dávat razítka všech galerií, ve kterých byl obraz vystaven.

A jak to máte s podpisy na obrazech vy? Myslíte na to, aby podpis byl čitelný ale zároveň nezasahoval příliš do vyznění obrazu?

Mou radostí je tvorba publikací o výtvarných dílech a o práci umělců, a proto pomáhám vytvářet profesionální tištěné materiály od brožur po monografie. Jak si takovou brožuru můžete vytvořit i Vy jednoduše doma, si můžete přečíst v mém eBooku "Vytvořte si vlastní portfolio" zde >> . Moc ráda také podporuji umělce v jejich tvorbě, v radosti z jejich práce a v tom, aby jejich díla byla vidět. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.